تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/02/10 - 09:49
کد خبر: 310331

نامه جمعی از اندیشکده‌ها به مجلس و شورای نگهبان پیرامون استانی شدن انتخابات مجلس؛

طرح مذکور در یک فرآیند شتابزده تصویب شده است/ ابهامات این انتخابات برای کشور بحران آفرین است

طرح مذکور در یک فرآیند شتابزده تصویب شده است/ ابهامات این انتخابات برای کشور بحران آفرین است

در نامه آمده است: اکنون بالغ بر ۱۵ اندیشکده پیاده‌سازی طرح مذکور با مغایرتها، اشکالات و ابهامات مترتب به آن در انتخابات ۹۸ را برای کشور بحران آفرین میدانند و بدینوسیله هشدار جدی خود را به همراه گزارشهای ارزیابی به ریاست معزز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام میدارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است طرح استانی-تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. این طرح مخالفت و موافقت هایی را در برداشته است. در آخرین اقدام جمعی از اندیشکده ها از جمله: اندیشکده متنا، اندیشکده سدا، ماهر، اندیشکده افکار سنجی دانشگاه تهران، اندیشکده سیاست پژوهی متین و بنیاد توسعه فردا و چندین موسسه پژوهشی دیگر در نامه هایی جداگانه به رئیس مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، نسبت به تصویب و اجرای این قانون هشدار داده و از شورای نگهبان درخواست بررسی دقیق این موضوع را کردند.

 

متن کامل نامه به رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت؛

با احترام به استحضار میرساند آخرین نسخه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، توسط جمعی از اندیشکدهها، پژوهشکدهها و نخبگان کشور مورد که اخیرا تحلیل و ارزیابی دقیق علمی قرار گرفته و با مدلسازی طرح در کل کشور و تحلیل منطق استانی- تناسبی، پیامدهای فاجعهآمیز اجتماعی، سیاسی، حقوقی و امنیتی آن احصاء شده است.

متأسفانه طرح مذکور در یک فرآیند شتابزده بارها تغییر یافته بهگونهای که طرح نهایی (تناسبی) نسبتی ۱۶۷ حوزه تک نماینده با طرح اولیه (اکثریتی) ندارد و اجرای آن سبب حذف بسیاری از اقلیتها خصوصا میشود و دامنه مسائل خرد حوز ههای انتخاباتی را به سطح استانها میکشاند و امکان مشارکت مردم در شهرستانها جهت انتخاب نماینده مطلوب را بهشدت کاهش میدهد.

اکنون بالغ بر ۱۵ اندیشکده (با بدنه علمی و کارشناسی ۵۰۰ نخبه) پیادهسازی طرح مذکور با مغایرتها، اشکالات و ابهامات مترتب به آن در انتخابات ۹۸ را برای کشور بحران آفرین میدانند و بدینوسیله هشدار جدی خود را به همراه گزارشهای ارزیابی به ریاست معزز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام میدارند.

امید است نمایندگان محترم، فارغ از جبههگیریهای متداول سیاسی و پرهیز از شتابزدگی، نظرات ارسالی نخبگان را مورد تدقیق قرار داده و در فرآیند قانونگذاری موضوعات کلان، ضمن ملاحظه تبعات و پیامدهای آن، با تدبیر هوشمندانه و آیندهنگرانه در راستای تامین منافع ملی کشور گام بردارند.

با آرزوی توفیق الهی

متن کامل نامه به شورای نگهبان به شرح زیر است:

اعضای محترم و معزز شورای نگهبان قانون اساسی
با سلام و آرزوی توفیق الهی؛

با احترام؛ همانطور که مستحضرید طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرآیندی غیرعلمی، غیر کارشناسی و شتا بزده با اصلاحی ههای متعدد در دستور کار مجلس قرار گرفته و به تصویب رسیده است.

بر این اساس مجموع های از ظرفیت های اندیشگاهی انقلاب اسلامی با بهر هگیری از جوانان متعهد و متخصص از دانشگاههای معتبر؛ ضمن تدقیق در نظا مهای انتخاباتی و سیاسی کشورهای مختلف و ویژگی های کشور ایران نسبت به تدوین گزارش راهبردی پیرامون پیامدهای فاجع هآمیز طرح مذکور در ابعاد چهارگانه حقوقی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی و ابهامات، اشکالات و مغایر تهای آن با اصول قانون اساسی و سیاس تهای کلی انتخابات ابلاغ رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدام نمود هاند که به پیوست تقدیم حضور می شود.

با امعان نظر به موارد صدرالذکر و دغدغه اعضای محترم شورا در خصوص تطبیق قوانین موضوعه با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت اندیشگاهی انقلاب اسلامی تقدیم این گزارش را به مثابه اعلام هشدارهای لازم تبعات طرح قلمداد نموده و استدعا دارد شورای نگهبان همچون همیشه به وظیفه شرعی و قانونی در فضایی علمی و کارشناسی عمل نماید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top